Czym jest integracja?
Witajcie w integracji
https://view.genial.ly/601924726e2cb50d83c92c10/presentation-witajcie-w-integracji
„Czym jest integracja?”
Szkoła to przyjazne miejsce, gdzie dzieci oprócz wiadomości i umiejętności otrzymują opiekę oraz wspierające środowisko wychowawcze, przygotowujące
do samodzielnego, czynnego życia. Uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych zapewnił to integracyjny system kształcenia i wychowania.
Założenia organizacyjne klasy integracyjnej:
- liczba uczniów: 15 – 20 , w tym maksymalnie 5 uczniów niepełnosprawnych,
- obecność dwóch nauczycieli – wiodącego i wspomagającego,
- ilość oddziałów na poziomie zależy od potrzeb środowiska i możliwości szkoły.
Organizacja pracy w oddziale integracyjnym
Oddziały integracyjne zapewniają:
uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu,
- odpowiednie warunki, sprzęt, środki dydaktyczne i zajęcia stosownie do potrzeb,
- kontakt z rówieśnikami;
uczniom pełnosprawnym:
- naukę w małym zespole klasowym,
- praktyczną naukę tolerancji, opiekuńczości i troskliwości.
Współpraca nauczyciela przedmiotu i pedagoga specjalnego
Obowiązki nauczyciela przedmiotu:
- prowadzenie zajęć edukacyjnych,
- podstawowa znajomość specyfiki funkcjonowania ucznia posiadającego orzeczenie,
- znajomość dostosowania wymagań edukacyjnych dla poszczególnych uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- ścisła współpraca z pedagogiem specjalnym i nauczycielami-terapeutami,
- praca z uczniami posiadającymi orzeczenie tak, jak z pozostałymi uczniami.
Obowiązki nauczyciela wspomagającego:
- czynne uczestnictwo w lekcji,
- prowadzenie dokumentacji uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- dostosowywanie wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb ucznia posiadającego orzeczenie,
- współtworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET)
Nauczyciel przedmiotu i nauczyciel wspomagający współpracują podczas:
- przygotowania konspektów zajęć edukacyjnych,
- oceniania sprawdzianów i pracy na lekcji,
- oceny zachowania ucznia niepełnosprawnego,
- opracowywania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET),
- tworzenia koncepcji wychowawczej,
- organizacji wyjść i wycieczek,
- organizacji imprez klasowych i uroczystości szkolnych.
Zajęcia dodatkowe
W oddziale integracyjnym zajęcia dodatkowe są prowadzone przez:
- wychowawcę – zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań – dla wszystkich uczniów w klasie,
- pedagoga specjalnego – zajęcia rewalidacyjne – dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- nauczycieli-terapeutów – zajęcia specjalistyczne np. SI, logopedia – dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- innych nauczycieli – koła zainteresowań – dla wszystkich uczniów.
Nauka w klasie integracyjnej przynosi wiele korzyści dzieciom z niepełnosprawnościami. Przede wszystkim pozytywnie wpływa na ich rozwój emocjonalny i społeczny. Przebywając ze sprawnymi rówieśnikami uczą się funkcjonowania w społeczeństwie, w którym przyjdzie im żyć po skończeniu szkoły, nawiązują kontakty, przyjaźnie, rywalizują, wspólnie spędzają czas. Uświadamiają sobie, że mimo posiadanej dysfunkcji nie są gorsi od innych. Czują się dowartościowani, gdy odkrywają w sobie talenty, a to z kolei daje dużo satysfakcji, wzmacnia wiarę we własne możliwości i mobilizuje do dalszej wytrwałej pracy.
Również dzieci pełnosprawne czerpią korzyści z nauki w klasie integracyjnej. Przede wszystkim przebywając na co dzień z osobami posiadającymi konkretne niesprawności, dziecko poznaje je, uczy się tolerancji i szacunku dla innych osób, bez względu na ich wygląd lub możliwości fizyczne; opiekuńczości, empatii, sposobów pomocy, tego, że wszyscy mają takie same prawa. Kontakt z osobami z niepełnosprawnościami sprawia, że dzieci stają się bardziej otwarte na innych ludzi, wyrozumiałe, cierpliwe, a obserwując ich codzienne zmagania uczą się pokory i wytrwałości w pokonywaniu własnych życiowych przeszkód. Ponadto spotkanie z osobą niewidomą lub z upośledzeniem umysłowym na ulicy nie budzi w nich obawy czy litości, ponieważ wiedzą, jak się zachować lub pomóc, jeżeli jest taka potrzeba.
Opracowanie: Monika Marchwińska-Różańska