Przejdź do treści

Szkoła podstawowa nr 318 im. J.CH.Andersena

Szkoła Podstawowa
z Oddziałami Integracyjnymi nr 318 w Warszawie
im. J.CH.Andersena

nauczyciel terapii pedagogicznej

nauczyciel terapii pedagogicznej

nauczyciel terapii pedagogicznej – mgr Katarzyna Kowalska

Jako nauczyciel terapii pedagogicznej pomagam dzieciom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Na zajęcia terapii pedagogicznej (reedukacji) uczęszczają dzieci posiadające opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej z klas I – VI  oraz dzieci, u których rozpoznano indywidualną potrzebę objęcia taką formą pomocy.

Głównym celem zajęć jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na usprawnienie funkcji percepcyjno – motorycznych niezbędnych w nauce czytania i pisania, wyrównywanie dysharmonii rozwojowych oraz rozbudzenie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków. W zależności od indywidualnych potrzeb dziecka ćwiczeniom podlegają: percepcja wzrokowa i słuchowa, umiejętność czytania i pisania, ortografia, pamięć i koncentracja, grafomotoryka. Zajęcia odbywają się w małych grupach raz w tygodniu.

Trochę terminologii

Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla określenia syndromu specyficznych trudności
w uczeniu się czytania i pisania.

  • DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu;
  • DYSORTOGRAFIA – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
  • DYSGRAFIA – niski poziom graficzny pisma.

Objawy dysleksji rozwojowej

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.

  • opóźniony rozwój mowy;
  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
  • wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
  • oburęczność;
  • mylenie prawej i lewej ręki;
  • trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego
    i dydaktycznego;
  • trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii.

Zasady udziału uczniów w zajęciach terapii pedagogicznej 

w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 318.

  1. Uczniowie klas I kierowani są na zajęcia terapii na podstawie:
  • obserwacji wychowawcy,
  • diagnozy gotowości szkolnej,
  • wyników Skali Ryzyka Dysleksji.
  1. Uczniowie klas II i III kontynuują podjętą terapię, dodatkowo są kierowani na diagnozę ryzyka dysleksji do Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.
  1. Uczniowie klas IV-VI uczestniczą w zajęciach terapii pedagogicznej po uzyskaniu opinii PPP o dysleksji. W wyjątkowych sytuacjach terapią obejmuje się dziecko na wniosek wychowawcy lub rodzica ( uczeń kierowany jest także na diagnozę w PPP).
  1. Rodzice uczniów zakwalifikowanych na zajęcia terapii pedagogicznej zobowiązują się do systematycznego udziału dziecka w zajęciach oraz do współpracy z nauczycielem terapeutą,
  1. O zakończeniu terapii decyduje nauczyciel terapii o czym informuje rodziców dziecka.
  1. W sytuacji nieuczęszczania dziecka na zajęcia terapii uczeń może być skreślony z listy uczestników, rodzic otrzymuje stosowną informację i pisemnie informuje o rezygnacji z zajęć.

Dysleksji często towarzyszy szybko obniżająca się motywacja i samoocena, gdyż dziecko z dysleksją musi włożyć więcej wysiłku w wykonanie zadania niż pozostałe dzieci,  żeby uzyskać taki sam rezultat. Im wcześniej dzieci zostaną objęte opieką nauczyciela terapii pedagogicznej, tym większe szanse, aby zapobiec pojawiającym się trudnościom szkolnym.

Przez cały rok zapraszam Rodziców na konsultacje  podczas których  udzielę wskazówek jak pracować
z dzieckiem w domu, odpowiem na pytania oraz zaprezentuję poszczególne ćwiczenia i metody pracy. Zapraszam do kontaktu za pośrednictwem Librusa.

Drodzy Rodzice polecam do pracy w domu:

    Gdy dziecko brzydko pisze…

Renata Anna Hływa

  • „311 szlaczków i zygzaczków”
  • „Zwierzaczki i szlaczki”
  • „Owoce, warzywa i szlaczki”
  • „Cyfry i szlaczki”

Monika Kraszewska

  • „Małymi kroczkami. Ćwiczenia grafomotoryczne”

Agata Maciągowska

  • 1001 szlaczków na różne tematy”

Ewa Gaweł

  • Ćwiczenia grafomotoryczne” – seria zeszytów dla klas 0-I, II-III

Ortograffiti:

  • „Piszę coraz ładniej. Od dysgrafii do kaligrafii”. Zeszyty ćwiczeń dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.

Marta Bogdanowicz

  • „Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hanny Tymichowej”

Marta Bogdanowicz, Małgorzata Rożyńska

  • Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dzieci leworęcznych” – seria zeszytów.

      Gdy dziecko ma trudności w czytaniu…

Barbara Zakrzewska:

  • „Chcę dobrze czytać”
  • „I ty będziesz dobrze czytać”
  • „3.2,1, 0…START. Czytanie treningowe”

Janina Mickiewicz:

  • Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych – zeszyt 1
  • Chcę wiedzieć…czytanie ze zrozumieniem dla uczniów klas IV-VI.”

Danuta Gmosińska:

  • „Czytam, rozumiem, wiem. Materiały do pracy z uczniami w wieku 11-15 lat.”

Małgorzata Barańska, Katarzyna Sirak-Stopińska:

  • „Lubię czytać ze zrozumieniem dla uczniów klas II-IV szkoły podstawowej.”

Barbara Bieleń, Grażyna Trzeciak:

  • „Gra w kolory. Klasa 1-3. Chcemy dobrze czytać i pisać.”

Alicja Małasiewicz:

  • „Wprawki w czytaniu sylabowym dla uczniów z dysleksją i nie tylko.”

Anna Szczepańska:

  • Kreatywne ćwiczenia ortograficzne. Ćwiczenia czytania ze zrozumieniem dla uczniów klas IV-VI.”

Anna Tońska-Mrowiec, Iwona Pojmaj

  • „Zabawy słuchowe- ćwiczenia dla uczniów klas 0, I-III.”

Elżbieta Szymankiewicz

  • „Dyslektyczne ucho- zbiór ćwiczeń stymulujących rozwój percepcji słuchowej nie tylko dla uczniów z dysleksją.”

            

Usprawniamy percepcję słuchową…

Anna Tońska-Mrowiec, Iwona Pojmaj

  • „Zabawy słuchowe- ćwiczenia dla uczniów klas 0, I-III.”

Elżbieta Szymankiewicz

  • „Dyslektyczne ucho- zbiór ćwiczeń stymulujących rozwój percepcji słuchowej nie tylko dla uczniów z dysleksją.”

Anna Tońska- Szelbein

  •   „Chodzą słuchy czyli ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum.”

Małgorzata Podleśna

  • „Gumowe ucho. Ćwiczenia percepcji słuchowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym.”

   

    Usprawniamy percepcję wzrokową

Grażyna Pawlik

  • „100 ćwiczeń poprawiających koncentrację uwagi opartych na analizatorze wzrokowym oraz wspomagających doskonalenie umiejętności czytania ipisania – ćwiczenie dla młodzieży i dorosłych”

Zofia Handzel

  • „Dyktanda graficzne”

Anna Szczepańska

  • „Zwierzaki – figuraki. Ćwiczenia ułatwiające czytanie i pisanie dla dzieci od 7 do 9/ dla dzieci od 10 do 12 lat”

Renata Zofia Rutkowska

  • „Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci w wieku 10-12 lat”

Marta Bogdanowicz

  • „Trudne litery b,d,g,p – zeszyt ćwiczeń dla klas 0, 1-3”

Katarzyna Myśliwiec, Agata Myśliwiec

  • „Gdzie taki sam? Ćwiczenia percepcji wzrokowej dla dzieci i młodzieży z dysleksją”
Skip to content